Divertimento din lucrarea Le Baiser de la fée – care va fi interpretat de Orchestra Națională de Tineret a Olandei – este un omagiu adus marelui Piotr Ilici Ceaikovski de către Igor Stravinsky. Acest gen muzical a fost exploatat încă din secolul XVIII, iar printre compozitorii care l-au practicat se numără Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn, Sergei Prokoviev sau Béla Bartók.
Suita de concerte pentru orchestră a fost creată de Stravinky în colaborare cu Samuel Dushkin în 1934 și revizuită în 1949. Numele îi vine din italiană, înseamnă “a amuza”, este compus, în general, pentru ansambluri mici și descrie o mare varietate de lucrări instrumentale non-religioase pentru solist și ansamblu de cameră. Cu alte cuvinte, este un fel de divertisment muzical, deși poate fi aplicat și unui gen mai serios. În această notă, de exemplu, Mozart a compus mai multe tipuri de divertimenti, unele dintre ele chiar mici simfonii, cum ar fi Simfoniile de la Salzburg K. 136, K. 137 și K. 138.
21 august – “Creații fantastice” – Orchestra Națională de Tineret a Olandei
Stravinsky l-a văzut pe Ceaikovski când avea 11 ani, la Teatrul Marynsky, unde se dusese cu mama sa ca să-și audă tatăl cântând. Acesta era apreciatul Fyodor, o voce bas rar întâlnită, și își interpreta rolul în opera Ruslan și Ludmila a lui Mikhail Glinka. La pauză, când ieșeau din lojă, mama îl atenționează pe băiat, emoționată: “Igor, uite-l pe Ceaikovski !”. “M-am uitat și am văzut un bărbat cu părul alb, umeri largi și corpolent. Cu această imagine întipărită pe retină am rămas toată viața”, avea să mărturisească Stravinsky. Legătura dintre cei doi avea să devină și mai puternică două săptămâni mai târziu, când Ceaikovsky a murit, iar Fyodor Stravinsky a condus convoiul funerar și a pus coroana de flori pe mormânt. În același timp, Igor nu a putut uita fotografia cu autograf a compozitorului, care trona în studioul tatălui său, dar nici caietul de sală de la concertul memorial, cu portretul lui Ceaikovski pe copertă, încadrat în chenar negru.
21 august – “Creații fantastice” – Orchestra Națională de Tineret a Olandei
Primul contact cu muzica lui Ceaikovski l-a avut pe la șapte-opt ani, când a văzut baletul Frumoasa din pădurea adormită. Treizeci de ani mai târziu, la sugestia lui Serghei Diaghilev – critic de artă și fondator al Baletului Rus – va orchestra două pasaje din această lucrare, pe care Ceaikovski le scosese înainte de prima reprezentație a baletului.
O altă operă a lui Stravinsky, Mavra, a fost și ea dedicată amintirii lui Ceaikovski, Glinca și Pușkin. Mai mult, când i s-a cerut să compună un balet inspirat din muzica lui Ceaikovski pentru noua companie a Idei Rubinstein – dansatoare celebră, actriță și patroană a artei – nu a ezitat. Baletul era inspirat din povestea lui Hans Christian Andersen Crăiasa zăpezilor și se numea Sărutul zânei, adică Le Baiser de la fée. Lucrarea a fost terminată în noiembrie 1928, la cea de-a treizeci și cincea aniverare a morții idolului său.