Minunata lume a celebrului compozitor Gustav Mahler va prinde viață pe 31 iulie, în cadrul rafinat al Ateneului Român, când Orchestra Națională de Tineret a Germaniei va interpreta Kindertotenlieder.
La origini, Kindertotenlieder (Cântecele copiilor morți) este un grup de peste patru sute de poeme scrise de Friedrich Rückert în 1833-1834 într-o explozie de durerie după boala și moartea a doi dintre copiii săi.
La rândul său, viața lui Mahler, are multe accente de tragism care se potrivesc creației liedului pentru voce și orchestra care poartă acest nume. Viața compozitorului are câteva etape distincte în acest sens, dacă pomenim despre relația cu soția sa, Alma, nașterea celor două fete ale cuplului și moartea uneia dintre ele, Maria Anna, răpusă de scarlatină.
Premonitoriu, Mahler selectase poeme ale lui Rückert, pentru care a compus un ciclu de cinci lieduri. „Atunci când am compus acest ciclu, am încercat să mă pun în locul unui părinte căruia i-a murit copilul. Când într-adevăr mi s-a întâmplat chiar mie asta, nu cred că aș mai fi putut să scriu aceste lieduri.”, s-a confesat Mahler. El scrisese liedul cu puțin timp înainte de moartea copilului său și ajunsese să creadă că a provocat evenimentul prin anticipație. Ca urmare a suferit un sentiment irațional de culpabilitate și depresie. Așa a ajuns să facă ședințe de psihoanaliză cu Siegmund Freud. Alma se cufundă, de asemenea, în depresie. Viața familiei nu va mai fi niciodată aceeași.
Cântecele sunt scrise în stilul romantic al lui Mahler, iar textele reflectă un amestec de sentimente: durerea, resuscitarea fantezistă a copiilor, refuzul dispariției lor premature. Cântecul final se termină într-o cheie majoră și o stare de transcendență.
Lucrarea a avut premiera la Viena, la 29 ianuarie 1905.
Gustav Mahler (n. 7 iulie 1860 – d. 18 mai 1911) a fost un compozitor austriac al romanticului târziu și unul dintre cei mai importanți dirijori ai generației sale. În calitate de compozitor, stilul său se regăsea la granița dintre tradiția austro-germană a secolului XIX-lea și modernismul începutul secolului XX. Deși în timpul vieții sale aptitudinile de dirijor îi erau unanim recunoscute, muzica sa a căpătat popularitate doar după perioade de relativă neglijare, care au inclus și interzicerea interpretării lucrărilor în cea mai mare parte a Europei, în timpul Germaniei naziste. După 1945, muzica sa a fost redescoperită, iar Mahler a devenit unul dintre cei mai înregistrați și interpretați compozitori.
Concert Orchestra Națională de Tineret a Germaniei dirijat de Elias Grandy, având-o ca solistă pe mezzosoprana Gerhild Romberger.
Marți, 31 iulie 2018, Ateneul Roman, ora 19:30, FESTIVALUL VARĂ MAGICĂ 2018 ediția a VII-a
BILETE DISPONIBILE >>> https://goo.gl/Ew3ZHR