Aubade trio, piesa lui George Enescu ce va fi interpretată pe scena Ateneului, în cadrul concertului Familii de mari muzicieni, este un omagiu adresat suveranilor României.
Enescu a intitulat „Aubade” două lucrări diferite, ambele cu caracter omagial, închinate aniversării datei de căsătorie (15 noiembrie 1869) a suveranilor României, Carol I și Elisabeta. Imnul Regatului României este inserat emblematic în ambele lucrări Aubade. Pentru prima piesă, scrisă în 1899 pentru trio de coarde, compozitorul a realizat și o versiune pentru vioară și pian, ambele publicate la editura Enoch în 1903. A doua lucrare intitulată „Aubade”, compusă în 1902 pentru cvartet de coarde, a fost publicată de către Muzeul Național „George Enescu” în 2012 în volumul Trei piese camerale, Editura Muzicală, 2012. De asemenea, Enescu a realizat și o transcripție pentru pian la patru mâini a lucrării Aubade pentru trio de coarde, și aceasta publicată tot la Editura Ehoch în 1903.
Cele două piese fac parte dintr-o categorie aparte. Căile muzicii şi ale poeziei s-au împletit dintotdeauna. Marii compozitori şi-au găsit inspiraţia în sacru, dar şi natură, în simplitatea vieţii de zi cu zi, în naştere, în moarte şi, ca o chintesenţă a acestora, în dragoste. Ei au găsit căi de exprimare plecând de la aubada, strofe de dragoste ale poeţilor provensali, exprimând durerea îndrăgostiţilor siliți să se despartă în zorii zilei. Un astfel de poem există în piesa lui William Shakespeare, Romeo și Julieta, când cele două personaje așteaptă sosirea zorilor. Tot aubadă este și un cântec de dragoste cântat dimineața, spre deosebire de serenadă care se cânta seara, aşa cum îi spune şi numele.
Alături de George Enescu, seduşi de istoria şi de înţelesurile profunde ale termenului, compozitori, cum ar fi Georges Bizet, Édouard Lalo sau Nikolai Rimsky-Korsakov, au început îl aplice unor piese cu caracter idilic dar fără o funcție anume.