PLANETELE LUI GUSTAV HOLST, O SUITĂ ORCHESTRALĂ MAI DEGRABĂ ASTROLOGICĂ

Suita orchestrală Planetele, Op. 32, realizată de compozitorul englez Gustav Holst, între 1914 și 1916, are șapte mișcări, fiecare numită după o planetă a sistemului solar și are un caracter astrologic, definit ca atare de autor.

Holst a creat suita în timp ce era scutit de armată din rațiuni medicale, deși dorise să plece pe front. Când Plantetele au devenit mai cunoscute decât alte lucrări ale sale, pe care le considera mai valoroase, compozitorul a fost dezamăgit.

Conceptul de lucru este mai degrabă astrologic decât astronomic (motiv pentru care Pământul nu este inclus): fiecare mișcare este destinată să transmită idei și emoții asociate cu influența planetelor asupra psihicului, nu asupra zeităților romane. Ideea lucrării i-a fost sugerată lui Holst de către Clifford Bax, care i-a spus despre astrologie și horoscoape când se aflau în vacanță în Mallorca, împreună cu un  mic grup de artiști britanici.

Premiera suitei va avea loc în 1918, în ultimele săptămâni ale primului război mondial, pe scena Queen’s Hall, în prezența a aproximativ 250 de invitați.

Lucrarea , cu titlul original “:apte piese pentru o mare orchestră”, are șapte mișcări, respectiv: Marte – Aducătorul Războiului, Venus – Aducătoarea Păcii, Mercur – Mesagerul Înaripat, Jupiter – Aducătorul Bunei Dispoziții, Saturn – Aducătorul Senectuții, Uranus – Magicianul și Neptun – Misticul.

Autorul Planetelor, Gustav Theodore Holst, compozitor, aranjor și profesor englez, a creat un număr mare de alte lucrări dintr-o gamă largă de genuri. Stilul său distinctiv de compoziție a fost produsul multor influențe, Richard Wagner și Richard Strauss fiind cei mai importanți la începutul carierei sale. Pentru Gustav, aflat la a treia generație de muzicieni profesioniști, a fost clar încă din tinerețe ce carieră va urma. Spera să fie pianist, dar nu a putut din cauza unei nevrite la brațul drept. Deși tatăl său a avut reserve, a studiat la Colegiul Regal de Muzică. Cum nu a putut să se susțină financiar din creațiile sale, a devenit profesor și director muzical, fiind pionier al educației musicale pentru femei la Școala de fete St. Paul. În același timp, este fondator al Festivalului de muzică de la Whitsun. Bărbat timid, Holst a preferat să rămână în afara atenției publice, mulțumindu-se să compună și să predea. Deși stilul său fără compromisuri a fost considerat auster, a avut o influență semnificativă asupra unui mare număr de compozitori englezi tineri.

Lasă un răspuns