Musica Ricercata

Musica Ricercata

Musica Ricercata s-a născut în anul 2017, când un grup de muzicieni din întreaga țară au aruncat o privire lungă asupra peisajului muzical din regiune și au decis să ofere o nouă abordare, nu numai în ceea ce privește repertoriul, ci și interpretar­ea muzicii.

De la înființare, Gabriel Bebeșelea a asigurat conducerea artistică și tehnică a ansamblului, adunând cei mai valoroși instrumentiști și creând programe muzi­cale diverse și captivante, care se întind de la epoca barocă, la cea clasică, roman­tică și modernă.

Caracterizată printr-o legătură deosebită între dirijor și muzicieni, Musica Ricer­cata explorează diferite lumi sonore, folosind instrumente vechi – flaute din lemn, oboaie baroce, corzi de maț, teorbe – precum și instrumente moderne, în funcție de program, și interpretând fiecare repertoriu în modul potrivit.

Gabriel Bebeșelea este cunoscut pentru dedicarea sa cercetării și redescoperirii muzicii, și acest lucru este foarte vizibil în conceptele de concert propuse, care explorează unele din piesele muzicale neglijate ale istoriei. De fapt, numele ans­amblului înseamnă “Muzică cercetată” și a fost împrumutat de la un set de un­sprezece piese pentru pian de Gyorgy Ligeti – Musica Ricercata – ca un omagiu adus compatriotului ansamblului.

Musica Ricercata a lăsat o amprentă distinctivă asupra scenei muzicale românești, și acum își extind orizonturile, angajând muzicieni din întreaga Europă și oferind un șir unic de programe creative, mereu încurajând spre schibare și pledând pen­tru diversitate, explorare și excelență.

Ansamblul a desfășurat, în cele șapte cetăți medievale ale Transilvaniei – Bistriţa (Bistritz), Braşov (Kronstadt), Cluj (Klausenburg), Mediaş (Mediasch), Orăştie (Broos), Sibiu (Hermannstadt) şi Sighişoara (Schburg) -, excelentul turneu “BaRockIN’ Transylvania”, care face o paralelă între muzica barocului și clasicismului germano-austriac și cea transilvăneană, aducând la lumină manuscrise ale celor mai importanți compozitori ale acestor locuri, neinterpretate de câteva secole. După o cercetare minuțioasă în arhivele naționale și cele ale bisericilor evanghelice și catolice, lucrările unor compozitori precum Johann Knall, Johann Sartorius, Anton Hubatschek au demonstrat sincronicitatea dintre cultura transilvăneană cu cea a celor mai importante centre muzicale ale secolului al XVIII-lea.