Opera La boheme a lui Giacomo Puccini a fost compusă după o dispută cu Ruggiero Leoncavallo, autorul nu mai puțin celebrei Paiațe, compozitor care, ca urmare a confruntării, a creat și el o Boemă.
14 august – „Dragoste și viață de femeie” – Teodora Gheorghiu – soprană, Diana Ionescu – pian.
După succesul repurtat cu Manon Lescaut, în căutarea unui libret potrivit pentru o nouă opera, se întâlnește cu mari scriitori ai epocii, cum ar fi Emile Zola, Maurice Maeterlinck, Gabriele d’Annunzio, Alphonse Dauet. În cele din urmă, se hotărăște să folosească Scenes de la vie de boheme de Henri Murger. Nu se știe încă dacă a ales singur lucrarea sau i-a fost sugerată de editorul Giulio Ricordi sau de Luigi Illica, colibretist la Manon Lescaut, sau chiar de către Ruggiero Leoncavallo, compozitor, scriitor și libretist. Se pare că, în 1892, acesta i-ar fi oferit un libret creat după romanul lui Muger, dar Puccini l-a refuzat deoarece lucra la Manon Lescaut. Un an mai târziu, după ce au loc premierele ultimelor lor lucrări, cei doi compozitori se întâlnesc la o cafenea din Milano. Puccini îi spune lui Leoncavallo că va folosi romanul lui Murger, ispitit de spiritul boem al Parisului și de contrastul dintre acesta și lirismul personajului Mimi. La rândul său, Leoncavallo îl anunță că va face o operă pe acceași temă. A doua zi, ziarul Il secolo, condus de editorul lui Leoncavallo, anunță că autorul Paiațelor pregătește o nouă operă după Scenes de la vie de boheme. Simultan, Il corriere della sera consemnează intenția similară a lui Puccini. “Dacă asta vrea, să compună Leoncavallo opera. O să o compun și eu. Publicul să decidă !”, ar fi spus Puccini.
14 august – „Dragoste și viață de femeie” – Teodora Gheorghiu – soprană, Diana Ionescu – pian.
Cursa pentru realizarea lucrărilor este câștigată de Puccini, iar La boheme are premiera la Teatrul Regio Torino la 1 februarie 1896. Lucrarea cu același nume a lui Leoncavallo va debuta abia pe 6 mai 1897, la Veneția. Deși noua lucrare a lui Puccini nu este bine primită de critici, care nu-i văd operei vreun viitor, aceasta este îmbrățișată de publicul torinez. Până la sfârșitul anului, vor fi 24 de reprezentații cu casa închisă. Urmează spectacole, încheiate triumfal, la Roma și la Palermo, apoi în Anglia – la Comedy Theatre din Manchester și la Covent Garden din Londra, apoi în Statele Unite ale Americii – la Los Angeles Theatre și la Metropolitan Opera din New York. Bătălia cu Leoncavallo era câștigată ! Boema lui Giacomo Puccini avea să devină printre cele mai cunoscute lucrări din repertoriul universal. Boema lui Leoncavallo are și ea locul ei, ce-i drept, mai modest.